Opdateret 1. maj 2018: Dette website anvender cookies for at lette din brug af websitet, f.eks. for at sikre at du forbliver logget ind når skifter imellem sider. Dem der vælger at fortsætte med at bruge websitet accepterer brugen af cookies. For at lære mere, eller ændre dine cookie indstillinger, kan du konsultere cookie afsnittet i vores Persondatapolitik. Vær opmærksom på at nogle af websitets funktioner ikke vil fungere for dig hvis du deaktiverer cookies.

Ødelagte smartphones har kostet danskerne mere end 4 milliarder

25.09.2014

Smadrede skærme og toiletuheld med smartphones koster hvert år danskerne millioner af kroner. En tredjedel af landets smartphone-ejere har indenfor de seneste to år måttet punge ud for deres klodsede adfærd, viser en ny stor europæisk undersøgelse.

Når iPhone 6 kommer på gaden i Danmark i morgen tyder meget på, at efterspørgslen igen trækker køer foran butikkerne. Det til trods for, at den koster på den dyre side af 5.000 kr. Og det er bare anskaffelsesprisen. De færreste tænker over, hvad det derudover koster, når uheldet er ude for det dyre isenkram.
En undersøgelse foretaget af den amerikanske forsikringsvirksomhed SquareTrade viser, at danskerne har brugt næsten 4,1 milliarder kroner på at reparere ødelagte eller beskadigede smartphones siden 2007.

SquareTrade, der sælger produktforsikringer på abonnementsbasis, har spurgt mere end 13.000 europæiske smartphone-brugere om skader på deres smartphones, og tallene viser, at danskerne bærer sig temmelig klodset an. Eksempelvis viser det sig, at ca. 1 ud af 10 har prøvet at have den en tur i vaskemaskinen og 12% har været så uheldige at tabe den i toilettet.

“Undersøgelsen viser, at en tredjedel af de danske smartphonebrugere har haft en skade på deres smartphone indenfor de sidste 2 år. Det giver en masse reparationer og udskiftning af telefoner," siger Kevin Gillan, der er administrerende direktør for SquareTrade i Europa.

Måske ikke så overraskende er risikoen for skader størst for de yngre generationer. Faktisk er sandsynligheden for, at man ødelægger sin smartphone hele 222% højere, hvis man er under 45 år.

”Flere og flere danskere får sig en smartphone, og brugen af dem stiger også. Det er efterhånden overordentligt vanskeligt at undvære telefonen, og derfor mener vi, at det bør være standard at kunne få skiftet apparaterne ud fra dag til dag som en del af produktforsikringen,” mener Kevin Gillan og påpeger, at det ofte bare ikke er i fokus, når man anskaffer sig en ny telefon.

”Mange køber i dag telefonen som en del af abonnementet, hvor den bliver betalt af løbende. Derfor glemmer vi ofte, hvor dyr telefonen er – lige indtil det øjeblik, vi taber den. Med en pris på op mod 7.600 kr. kan det være en ret tårefremkaldende oplevelse,” siger han.

Om SquareTrade
SquareTrade beskytter mobiltelefoner, laptops, tablets og anden forbrugerelektronik mod funktionsfejl, utilsigtede skader og tilværelsens tilfældige uheld. I modsætning til gammeldags garantier, er SquareTrade designet til nutidens forbrugsmønster og bruger innovativ teknologi til at give kunderne en ombytningsproces uden besvær.
Yderligere information kan findes på www.squaretrade.com.

SquareTrade er et registreret varemærke af SquareTrade, Inc.
Alle andre selskabs- og brand-navne kan være varemærker tilhørende deres respektive ejere, og SquareTrade er ikke tilknyttet, sponsoreret, autoriseret eller ellers forbundet med ovennævnte navngivne selskaber.

Metode og datakilder: Danske data fra: 1. SquareTrades europæiske studie af smartphoneuheld blev gennemført i august 2014 ved hjælp af online paneler hos ResearchNow og Qualtrics. Svarene blev indsamlet  blandt 13.000 smartphone-ejere fra hele Europa.
2. Vekselkursen på euroen blev indhentet af Bloomberg.com d. 14. august 2014.
3. Deloittes globale mobilbrugerundersøgelse, juli 2013. 4. ’
The World Factbook ‘ via CIA.gov. 5. Googles 2013-undersøgelse ’Our Mobile Planet Smartphone’. 6. GSMA Intelligence.